4 způsoby, jak spolehlivě zkazit design webových stránek

Design Vašich webových stránek má velký dopad na počet konverzí a návratnost investic. V tomto článku Vám ukážu 4 principy dobrého designu a 4 způsoby, jak design stránek zkazit.

Předtím, než se pustím do způsobů, jak si snížit konverzní poměr a znechutit stránku každému uživateli, Vám nejprve přiblížím, jaké principy budeme vlastně porušovat. Jsou 4; principů dobrého designu je ovšem mnohem víc. Když se ale vykašlete na tyto 4 principy dobrého designu, tak Vám zaručuji, že Váš web nebude úspěšný. Čestné slovo.

Konverze je název pro situaci, ve které uživatel (návštěvník Vašeho webu) provede požadovanou akci. Nejčastěji jde o vyplnění poptávkového formuláře, kliknutí na tlačítko, nákup zboží, přihlášku na semináře, zanechání kontaktních informací atd.

4 věci, které když zkazíte, tak Váš web nebude úspěšný

Cíl. Na svém blogu se o cílech zmiňuji každou chvíli. Jde o nejdůležitější věc, kterou je třeba mít při designování na mysli. Proč Vaše stránka existuje? A jakým způsobem její design pomůže dosáhnout Vašich cílů? Designovat stránku s nějakým cílem je první a nejdůležitější princip.

Použitelnost. Čitelná, lehce ovladatelná stránka je zkrátka lepší, než stránky se třemi různými navigacemi, žádnou pořádnou strukturou a písmem velikosti 12px. Dobrý design zahrnuje i dostatek prostoru mezi jednotlivými prvky a kratší, čtivé texty. Jednoduše řečeno, design stránek by měl být pro uživatele příjemný a snadno dešifrovatelný.

Důvěryhodnost. Především u produktů a služeb, které lidé znají, se často stává, že návštěvníci stránek daných produktů vůbec nic nečtou a jdou se hned podívat na reference, hodnocení nebo realizace. Zdá se Vám, že je toto chování návštěvníků otravné? Mně taky. Ale lidé Vám zkrátka neuvěří jen na základě Vašich slibů.

Jedinečnost. Vaši potenciální zákazníci si Váš web porovnají s weby Vašich konkurentů, a teprve potom se (možná) rozhodnou kontaktovat právě Vás. Na základě čeho že se rozhodnou? Na základě toho, jakým způsobem je Vaše řešení oslovilo. Pokud máte stejnou prezentaci jako všichni ostatní, tak si onen potenciální zákazník prostě vybere nejlevnější řešení.

Nyní, když jsme si řekli, jakých principů by se měl dobrý design stránek držet, tak se můžeme vrhnout na způsoby, jak stránku co nejvíc zkazit.

1. Nemyslete na důvod, proč daná stránka existuje

Profesionální design se zaměřením na Vaše cíle pomáhá uživateli zjistit, které prvky na stránce jsou důležité. Také zajišťuje, že uživatel pochopí, co se po něm na dané stránce chce. Když budete myslet na účel Vašich stránek, tak se Vám pravděpodobně povede přizpůsobit tomu i design.

Klíč je v tom, jak směřovat návštěvníkovu pozornost. Způsobů, jak udržet a navigovat pozornost je spousta, zde si uvedeme 2 nejdůležitější. Zaprvé, pokud nechcete, aby Váš návštěvník věděl, kam se má dívat, tak to udělejte jako všichni ostatní – tlačítka stejné velikosti, texty stejné velikosti, nepromyšlené uspořádání a žádná hierarchie. Pokud naopak toužíte po větším počtu kliků na hlavní výzvu k akci, tak ji podle toho designujte.

Výzva k akci je prvek (v tomto případě prvek na webu), který vyzývá návštěvníka stránek ke splnění požadované akce, tedy konverze.
Nejčastěji je tvořen velkým tlačítkem nebo kontaktním formulářem.

 

Zadruhé: nejlepší způsob, jak zmást uživatele, je dát mu na výběr z mnoha možností. Mluvím o oněch dlouhých navigacích, stránkách se stovkami odkazů.. už jste je asi viděli. Dejte návštěvníkovi víc výzev k akci, a určitě si nevybere tu správnou.

A pokud jde o přistávací stránky, které by měly mít jen jednu výzvu k akci, tak tam spolehlivě snížíte konverzní poměr, když dáte uživateli na výběr mezi “Kontaktujte nás” a “Sdílejte na Facebooku/ Linkedinu/ Instagramu/ Pinterestu”.

Chcete se ujistit, že uživatel neklikne na tlačítko, které je pro Vaše cíle důležité? Umístěte druhořadá tlačítka co nejblíže k hlavnímu, designujte je všechny stejně (včetně hlavní výzvy k akci) a zamíchejte je, ať jejich pořadí nedává smysl.

2. Zajistěte, aby se Ve Vaší stránce nikdo nevyznal

Stránky, na kterých není zřejmé, kde se nacházejí důležité informace, mají zpravidla menší konverzní poměr. Dobře si nevedou ani stránky, které se snaží být příliš kreativní a jsou tak uživatelům nejasné.

Konverzní poměr je poměr počtu návštěvníků stránky, kteří provedli požadovanou akci (konverzi) ku celkovému počtu návštěvníků. Pokud tedy ze 100 návštěvníků dané stránky zkonvertovali 3, tak je konverzní poměr 3%.

Jakým způsobem čtete tento článek? Pokud jste jako většina lidí, tak jste si letmo přečetli nadpis, poté jste si rychle projeli všechny podnadpisy, větší paragrafy, a až poté, co Vás článek dostatečně zaujal, jste se dali do čtení jednotlivých sekcí.

Dlouhé, jednotvárné texty bez odstavců a nadpisů nikdo nečte. Takže pokud chcete, aby Vaši stránku nikdo nemohl strávit, tak hned na začátek vložte 800 slov dlouhý text psaný malým písmem, bez jakýchkoliv nadpisů a odstavců.

Další způsob, jak zničit čtivost stránky, je nebýt konzistentní. Pokud má každá sekce Vaší stránky jiný design, pokud jsou texty napsané pokaždé jinak a pokud dokonce i mícháte 8 různých barev, tak se uživatelovy oči budou muset vždy znovu přizpůsobit novému designu, než si přečtou, co jim chcete říct.

Nejlepší způsob, jak učinit stránku nepoužitelnou, je nepřečíst si ji po sobě.

3. Nezajímejte se, jestli Vám lidé věří

Předtím, než uživatel klikne na hlavní výzvu k akci, nebo než vyplní hlavní formulář – každý uživatel se před konverzí na chvíli zamyslí. Váhá. Může Vám věřit? Komu vlastně odesílá své kontaktní údaje?

Pokud na stránkách slíbíte, že zákazník bude spokojen, ale nedáte si práci s dokazováním, že daný slib umíte dodržet, tak Vám Vaši potenciální zákazníci nebudou věřit.

Prvky typu reference od klientů, zhotovené projekty/realizace, hodnocení produktů atd. Vám zvýší důvěryhodnost.

Ztratit všechny potenciální zákazníky těsně před konverzí je velice snadné. Prostě jim nedejte jediný důvod Vám věřit. A pokud chcete, aby Vám nedůvěřoval opravdu nikdo, tak se postarejte o to, aby Vaše stránka byla nepříjemná na pohled a zastaralá.

Krom toho, konzistence v designu (kterou jsem zmínil i v předchozím bodu) je také jedním z hlavních pilířů důvěryhodnosti. Zamyslete se – znáte ty lidi, kteří se pokaždé, když je potkáte, chovají jinak? Věřili byste spíš jim, nebo těm, kteří se Vám zdají být vždy stejní?

Udělejte ze své stránky pochybný obchod a Vaše šance na úspěch budou téměř nulové.

4. Buďte obyčejní

Dodržení některých známých trendů ve web designu Vám pomůže, to ano. Ale pokud se neodlišíte od konkurence, tak Vám nezbude než se odlišit cenou.

Jak už jsem říkal, Vaši potenciální zákazníci si Vás před konverzí napřed porovnají s Vašimi konkurenty. Pokud Vaše stránky působí stejně, jako stránky všech Vašich konkurentů, tak si uživatel prostě najde, kdo je nejlevnější.

Byla by zásadní chyba si myslet, že se lidé rozhodují na základě rozumu.

Najděte si šablonu, kterou používají všichni, napište texty, které se snaží znít jako texty stránek korporací (a přitom zní akorát směšně) a nacpěte do stránky co nejvíc generických fotek z fotobank – tedy jestli chcete, aby si Vás nikdo nezapamatoval.

Stránka, která na uživateli zanechá dojem, co na něm zůstane i po opuštění, vyhraje nad konkurencí.

Pokud jste nedodrželi ani jednu z předchozích zásad, jak si zkazit design webu, tak mám pro Vás dobrou zprávu: ještě není pozdě. Postarejte se, aby Váš web nešel rozeznat od 90% ostatních, a já Vám slibuji, že z něj nezískáte to, co chcete.

Závěr

Jak jste (doufám) zjistili, špatný design stránek je poměrně jednoduchý. Sestává se z mnoha věcí, na které si nedáte pozor, nebo na které se jednoduše vykašlete.

Naproti tomu dobrý design stránek (takový, který Vám zvýší návratnost investic) stojí na dostatečném přemýšlení a plánování, pochopení uživatelů a především na důvodu, proč se vlastně tvoří.

Pokud chcete dostávat upozornění na nové články jako je tento, přihlaste se k odběru novinek pomocí formuláře dole.

O mně

Jmenuji se Oskar Čorič. Tvořím responzivní webové stránky a poskytuji služby online marketingu. Weby a kampaně navrhuji, tvořím, spravuji a optimalizuji. Svou práci dělám tak, aby mému klientovi poskytla co největší hodnotu a pomohla mu dosáhnout jeho cílů.
envelope-olinkedin-squarephonefacebooklinkedinfacebook-official