Časté důvody, proč lidé rychle opouštějí web

Internet zaplavuje lidi velkým množstvím informací. Je čím dál těžší se soutředit a vstřebávat užitečný obsah.

Pokud je na Vaší webové stránce zmatek a nedodržujete základní designové principy, tak je pravděpodobné, že ztrácíte návštěvníky webu. Aby se Vám to nestalo, tak při tvorbě nebo redesignu stránek dodržujte několik zásad popsaných v tomto článku.

Vizuální hierarchie

Důležitost informací na stránce stanovujete Vy. Stanovujete je podle toho, jak velká je pravděpodobnost, že uživatel po přečtení dané informace bude chtít s Vámi spolupracovat nebo si od Vás něco koupit.

Když už víte, které prvky na stránce jsou důležitější než jiné, tak je třeba na ně upoutat pozornost. Toho nejsnáze docílíte jednoduchou aplikací myšlenky vizuální hierarchie.

Jednoduše řečeno: jsou určité způsoby, jakými lidé odlišují důležité prvky od těch méně důležitých. Velikost prvku má velkou váhu. Dále např. barva a kontrast. Také umístění a zarovnání má velký vliv na znázornění hierarchie.

Dále můžeme uvažovat např. složitost daného prvku. Prvky, které se jeví méně složité na přečtení a pochopení, budou typicky čteny dříve, což by mělo souviset s pořadím, jakým chceme, aby uživatel Vaši stránku četl.

Proto se zkuste vyhnout tomu, aby všechny prvky na Vaší stránce byly stejné velikosti nebo stejné barvy. Víc si o tom můžete přečíst v mém článku o práci s návštěvníkovou pozorností.

Optimální počet možností

Čím víc možností lidem na webu poskytnete, tím menší je pravděpodobnost, že si vybere tu, která je mu (i Vám) nejvíce prospěšná. Proto neponechávejte uživatelům najednou příliš moc možností. Místo toho mu jich vždy poskytněte jen pár, a postupně ho doveďte k cíli.

Lidé spotřebují velké množství energie na rozhodování. Proto platí, že když budete po návštěvnících webu chtít příliš mnoho rozhodnutí, tak je pravděpodobné, že se rychle vyčerpají a Vaši stránku opustí.

Není nic horšího, než když se uživatel webu už chystá kliknout na hlavní tlačítko, a najednou mu přes celou obrazovku vyskočí velký box s akční nabídkou. V takovém případě možná ztratíte potenciálního zákazníka.

Obzvláště tragikomické jsou případy, kdy hlavní výzva k akci (hlavní tlačítko) leží v horní navigační liště úplně vpravo nahoře, a přitom je na webu nastaveno, aby při odchodu návštěvníka rychle zobrazil reklamní pop-up (vyskakovací okno). Když se totiž nastaví zobrazení pop-upu na odchod návštěvníka stránek, tak k zobrazení dojde při návštěvníkovu pohybu kurzoru myši vpravo nahoře (směrem k opuštění stránky). Přitom tam se nachází také hlavní výzva k akci. 

Že je takový případ extrém? Viděl jsem už stránky, kde se tohle doopravdy děje. Není to dobrý nápad, protože dost možná ztratí návštěvníky, kteří se už chysteli si něco koupit.

Konzistence

Před samotnou tvorbou vizuálních prvků na webu je nutné si stanovit určité styly, které se budou dodržovat během designování stránek. Tak se docílí větší přehlednosti. Uživatelé stráví méně času hledáním informací a rychleji najdou to, co chtějí.

Je velice důležité, aby tyto prvky byly standardizované na celém webu:

  • Nadpis
  • Podnadpis
  • Text
  • Větší (menší) text
  • Obrázky produktů
  • Tlačítka se stejným účelem
  • Výzva k akci (ačkoliv by jich nemělo být moc na stejné stránce)
  • Jakékoliv jiné prvky, které mají stejný účel a podobný obsah

To neznamená, že by prvky měly vypadat všechny stejně. Jde jen o to, aby ty prvky, které mají stejnou funkci, byly stejně designované napříč všemi stránkami webu.

Konvence

Ačkoliv je vždy dobré být kreativní, některé konvence byste měli dodržovat. Například tu, že logo na webu by mělo být klikatelné. Nebo že menu obsahuje stránku “Kontakt”, na které nalezne uživatel kontaktní informace nebo kontaktní formulář.

Tyto konvence se nedodržují kvůli nějakým hloupým pravidlům. Dodržují se proto, aby návštěvníci webu mohli rychleji získat to, co chtějí. Jsou na tyto konvence zvyklí ze všech ostatních webových stránek, a pokud je Vaše stránky nedodržují, tak existuje možnost, že návštěvníci budou zmateni a odejdou.

Na druhou stranu, není dobrý nápad dodržovat konvence v některých více kreativních záležitostech. Konvence mají své místo.

Je (nejčastěji) dobré je dodržovat ve struktuře webu a navigaci, ve strukturování prvků a jejich pořadí.

Není (většinou) dobré je dodržovat při psaní nadpisů, designování reklam a při tvorbě celkové “osobnosti” webových stránek.

Málo “triků” a animací

Ačkoliv se vkládání “zajímavých” skákajících a letících prvků může zdát jako dobrý nápad, v 90% případů jde jen o obtěžování návštěvníka stránek.

Čitelnost, jasnost a srozumitelnost by měly být Vašimi prioritami. Pozornost návštěvníků si můžete získat i mnohem lepšími způsoby, než jsou různé triky a animace.

Mezery a dostatečný prostor

Místo toho, abyste se pokoušeli naskládat všechny důležité informace nad zalomení stránky (první část stránky, kterou návštěvník uvidí), tak se spíš snažte ponechat každému prvku dostatek prostoru. To platí pro důležité prvky dvojnásob.

Uživatel má z čisté a přehledné stránky dobrý pocit, a zdá se mu, že nebude těžké si ji přečíst a vstřebat.

Tohle platí obzvlášť pro domovské stránky. Spousta firem nechápe, že domovská stránka není od toho, aby se na ní zobrazily všechny nabídky dané firmy. Když už má daná společnost velké množství různých zajímavých možností pro své návštěvníky webu, tak by jejich domovská stránka měla fungovat víc jako rozcestník než jako obchodník, který se snaží prodat všechno najednou.

Shrnutí

Design stránek, který je přívětivý, bude mnohem úspěšnější, než stránka přehlcená nejrůznějšími informacemi bez závislosti na kontextu.

Vždy myslete na to, jak Vaši návštěvníci chápou Váš web. Někde mezi Vašimi cíli a jeho potřebami leží dokonalé řešení pro Vaši webovou stránku.

Chcete tyto články dostávat mailem?

Vyplňte svou e-mailovou adresu pro pravidelná upozornění na články a novinky. Odběr můžete kdykoliv zrušit.

Úspěšně jste se přihlásili k odběru. Přijde Vám potvrzující mail.

Pin It on Pinterest