Jak s klienty plánuji práci na webových stránkách

07/08/2020

V minulém článku jsem popsal důvody, proč dbám na důkladné plánování svých webových projektů. V tomto článku stručně popíšu svůj systém plánování.

Proč jsem se rozhodl napsat tento článek? Důvodů je několik; především jsem ale chtěl mít něco, na co mohu odkázat potenciální klienty, aby lépe pochopili, jakým způsobem začínám spolupráci.

Jak jsem již psal v předchozím článku, můj systém plánování práce na webu není nijak složitý. Nemusí být složitý, protože většina komunikace ohledně projektů probíhá mezi mnou (jednou osobou) a jedním či dvěma lidmi ze společnosti, pro kterou web tvořím.

Komunikace v rámci pěti lidí v kreativním týmu s dalšími 5 partnery z klientské firmy by jistě byla mnohem složitější na řízení.

Jelikož jsem tedy v situaci, kdy si mohu dovolit nemyslet tolik na způsob předávání informací, tak se soustředím více na informace samotné, a jednotlivé problémy probírám podrobně.

Pokud během čtení tohoto článku budete mít pocit, že můj systém má nějaké nedostatky či možná vylepšení, tak mi to prosím napište do komentářů, nebo na e-mail (kontakt@oskarcoric.cz). Velice rád si vyslechnu a rozeberu jakékoliv rady, připomínky, návrhy.

První krok: definice webu

Nyní přejdu k popisu skutečného procesu. Prvním krokem je něco, čemu říkám definice projektu.

Co udělám je, že web rozeberu do několika oblastí podle designu, struktury a funkcionality. Tyto oblasti seřadím podle toho, jak očekávám, že se v daném pořadí budou tvořit.

Následně každou oblast popíšu do detailu. Vycházím z klientova zadání a z první schůzky/telefonátu, kterým je web předběžně definován.

V každé oblasti rovněž pokládám další dotazy a žádám o zpětnou vazbu, připomínky a návrhy od klienta.

Druhý krok: plán práce

Výstupem definice webu je tedy seznam a popis všech částí práce. Nyní je třeba tyto práce skutečně organizovat na základě nových informací, a vytvořit tak plán práce.

Části práce z definice tedy dám do číslovaného seznamu podle pořadí, ve kterým by jednotlivé práce měly být vykonány, například takto:

  1. Příprava webu pro vývoj
  2. Struktura webu - tvorba všech stránek
  3. Implementace funkce 1
  4. Implementace funkce 2
  5. Implementace funkce 3
  6. Design webu
  7. Finální práce

A u každého bodu určím, kdo to bude dělat. Některé věci jsou totiž na klientovi, například:

  • Dodání obsahu (většinou)
  • Komunikace s poskytovali platební brány (kvůli uzavření smlouvy)
  • Zpětná vazba

Také určím, dokdy by práce měla být hotová, a to na základě mých možností a potřeb klienta.

Třetí krok: objednávka

Třetím krokem je z mé strany zaslání objednávky s cenou a datem zhotovení práce klientovi. Po potvrzení objednávky se pouštím do práce. Objednávka je tvořena na základě definice a plánu, a tedy i cena je tvořena na základě informací obsažených v definici a plánu.

Závěr

Pokud toto někomu pomohlo, tak je to velký úspěch.

Rád bych ale opět poznamenal - pokud toto čtete, a máte pocit, že víte o vylepšení mého způsobu, nebo Vás cokoliv napadlo, prosím zanechte mi komentář či zprávu na email (kontakt@oskarcoric.cz). Budu velice vděčný za jakoukoliv zpětnou vazbu, protože se svůj systém snažím neustále optimalizovat.

Jak vidíte, není to tak složité. Kdybych nebyl freelancerem, tak bych potřeboval více. Takhle to zatím vypadá, že je to tak akorát. Hlavní myšlenka je: každá minuta strávená plánováním se několikanásobně vrátí v ušetřeném času na realizaci.

Sdílet článek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

O mně

Jmenuji se Oskar Čorič. Tvořím responzivní webové stránky a poskytuji služby online marketingu. Weby a kampaně navrhuji, tvořím, spravuji a optimalizuji. Svou práci dělám tak, aby mému klientovi poskytla co největší hodnotu a pomohla mu dosáhnout jeho cílů.
envelope-ocloselinkedin-squarephonefacebookbarslinkedinangle-downfacebook-official