Jak pracovat s pozorností návštěvníka Vašeho webu

Dostat potenciální zákazníky na stránky je jedna věc. V tomto článku se zabývám tím, jak nasměrovat návštěvníkovu pozornost na důležité prvky na stránce

Dejme tomu, že se Vám povedlo optimalizovat marketingovou kampaň, která Vám na web “posílá” pravidelnou návštěvnost.

Máte pocit, že peníze, které jste vložili do kampaně, se Vám pořád nevyplatily?

Problém je nejspíš někde na Vašem webu. Podívejte se na Váš stránky s nejvyšší návštěvností. Zdá se Vám, že návštěvníkova pozornost není dostatečně upoutána těmi důležitými prvky?

Pokud nevíte, které prvky na stránce jsou důležité, a na které prvky byste se měli snažit upoutat uživatelovu pozornost, tak si přečtěte něco o účelu Vašich webových stránek, a rázem Vám to bude jasnější.

Prvek, na který se snažíme nasměrovat zákazníkovu pozornost, je nejčastěji výzva k akci. Proč ne třeba nadpis? Nadpis je také velice důležitý, ale pokud dodržíte pár základních pravidel (nadpis by měl být velký, kontrastní a prostě být vidět hned po načtení), tak se málokdy stane, že si ho návštěvník nevšimne.

Nepochopte mě špatně, nadpisy jsou extrémně důležité, ale nasměrovat pozornost na výzvu k akci je mnohem větší výzva (hech), než dostat uživatele k přečtení nadpisu.

V tomto článku si ukážeme 5 způsobů, jak zviditelnit výzvu k akci, a poté 2 další spíše teoretické záležitosti související s pozorností.

Budeme se zabývat kontaktním formulářem na obrázku. Jak vidíte, v nynější podobě stránky formulář nejde rozeznat od okolních textů, nadpisů a seznamů.

Po aplikování následujících 5 změn bude formulář vidět mnohem víc a návštěvníky zaujme rychleji – což nám zaručeně zvýší konverzní poměr.

1. Kontrast

Správné užití barev je na webu velice důležité. Na internetu se množí infografiky o psychologii spojené s jednotlivými barvami, ale důležitější než samotná barva je její kontrast, především pokud nám jde o získání návštěvníkovy pozornosti.

Změnil jsem barvy našeho kontaktního formuláře z šedé na modrou a oranžovou. Hlavní tlačítko zde najednou mnohem víc vystupuje, což má za následek mimo jiné i to, že požadovaná akce (odeslat formulář) bude uživatelem přečtena hned, a uvede celou jeho návštěvu webu do správného kontextu.

2. Prostor, mezery

Když vidíme prvek, který má velkou vzdálenost od všech ostatních, tak hned cítíme, že je důležitý. Nejenom to, taky si ho mnohem rychleji všimneme, a navíc si ho rychleji i přečteme.

Oddálil jsem formulář od zbytku a pro jistotu jsem část textů přesunul za zalomení stránky.

3. Velikost

Zvětšením prvku na stránce dosáhneme toho, že až bude uživatel “skenovat” náš web, tak si nejprve všimne těchto větších prvků. To je důvod, proč jsou nadpisy větší, než zbytek textů – potřebujeme, aby byly přečteny jako první.

Nejenom že jsem zvětšil celý kontaktní formulář, také jsem zvětšil formulářové tlačítko (oranžové) vzhledem ke zbytku polí ve formuláři. Nechť si návštěvník nejprve uvědomí, proč vlastně odesílá zprávu, a teprve potom může začít vyplňovat požadovaná pole.

4. Seskupení

Shromážděním navzájem souvisejících prvků na stránce docílíme toho, že stránka bude dávat větší smysl. Návštěvník se nebude muset tolik snažit pochopit, o co nám jde.

Část textu, která souvisí s formulářem (např. za jak dlouho odpovíme na zprávu) jsem umístil nad něj.

5. Zapouzdření

Prvky, které se nacházejí uvnitř nějakého bloku, jsou 1) Vnímány jako celek 2) Viditelnější a poutavější. Proto je vždy dobrý nápad zapouzdřit svůj kontaktní formulář. Když už ne do bloku, tak mu aspoň dát okraje nebo stíny.

Protože jsem celý formulář zapouzdřil do temně modrého (a velmi kontrastního!) bloku, tak jsem byl nucen přebarvit jednotlivá pole a text nad ním. Zároveň jsem celému formuláři přidal vržený stín, aby ještě víc vystupoval ze zbytku stránky.

Poměr pozornosti

Kontaktní formulář jsme upravili do podoby, ve které si jí každý všimne. Nyní si probereme trochu teorie, která Vám pomůže využít návštěvníkovu pozornost ku Vašemu prospěchu, jednoduše tím, že jí nebudete plýtvat.

Poměr pozornosti je poměr počtu akcí, které návštěvník může provést na webu ku počtu akcí, které chceme, aby provedl.

 

Vždy máme jednu nebo dvě akce, které jsou pro nás důležité. Pokud designujete přistávací stránku, měla by být jen jedna.

Pro větší počet splnění těchto akcí je třeba, abyste nerozptylovali návštěvníka jinými možnostmi. Čím méně možností, tím větší je šance, že uživatel provede tu, která je pro Vás skutečně důležitá.

Je pro Vás důležitější, aby návštěvník vyplnil poptávkový formulář, nebo aby se podíval na Váš Instagram? Pokud jde o klasické stránky, úvodní stránky atd. tak je dobré jednoduše snížit počet možností na minimum a zviditelnit hlavní výzvu k hlavní akci.

Pokud jde o přistávací stránku s jedním cílem, tak by na ní měl být jen jeden odkaz, jen jedna “klikatelná” věc, a tou je výzva k akci. Jen jedna – nedávejte návštěvníkům možnost se rozhodnout pro cokoliv jiného.

Naše pozornost je omezená. Neplýtvejte tedy pozorností Vašich návštěvníků.

Konzistence

Design neslouží k tomu, aby byl hezký. Vaše stránky s největší pravděpodobností nebudou vystaveny v žádné galerii. Lidé se na ně nebudou chodit dívat, aby se kochali jejich krásou.

Lidé budou Vaši stránku používat k tomu, aby dostali, co chtějí, a aby Vám dali to, co po nich chcete Vy.

Dobrý design stránky podporuje cíle stránky.

Takže nechcete, aby se lidé moc dlouho pozastavovali nad způsobem, jak jste graficky ztvárnili jednotlivé prvky. Naopak, je ve Vašem zájmu, aby si uživatelé designu moc nevšímali, a pokud možno přemýšleli nad svými problémy a nad Vaším řešením.

Jeden z nejlepších způsobů, jak umožnit uživateli, aby se soustředil na informace, místo aby se pozastavoval nad designem (a plýtval svoji pozornost), je neměnit design napříč webem.

Zachovejte určitý řád na Vašich stránkách. Neměňte způsob, jakým jsou jednotlivé prvky designovány.

Zachovejte konzistenci v designu Vašeho webu. Vašim návštěvníkům to ulehčí čtení Vaší stránky. A Vám to usnadní získávání nových zákazníků.

Závěr

Přitáhnout návštěvníky na web je jen jedna část procesu, který Vám získá víc klientů nebo prodá víc produktů. Udržet návštěvníkovu pozornost je také velice složitá záležitost, která souvisí s mnohými věcmi, kterých si většinou nejsme vědomi.

Když už máte pozornost Vašich návštěvníků, tak se ujistěte, že ji využíváte správně.

Jako vždy: všechno začíná s Vašimi cíli, kterých se na stránce snažíte dosáhnout. Upoutejte návštěvníkovu pozornost, neplýtvejte jí a zaměřte ji na ty prvky na stránce, které Vám pomohou splnit si své cíle.

O mně

Jmenuji se Oskar Čorič. Tvořím responzivní webové stránky a poskytuji služby online marketingu. Weby a kampaně navrhuji, tvořím, spravuji a optimalizuji. Svou práci dělám tak, aby mému klientovi poskytla co největší hodnotu a pomohla mu dosáhnout jeho cílů.
envelope-olinkedin-squarephonefacebooklinkedinfacebook-official