Vědí Vaši návštěvníci, o čem je Váš web?

Trendy ve web designu se neustále mění. Zde ale popisuji vlastnost webu, která je a bude jednou z nejdůležitějších a nejopomíjenějších.

Stalo se Vám někdy, že jste se ocitli na stránce, která nedávala žádný smysl? Nevěděli jste, o čem je, co nabízí, proč existuje? Majitelé stránky se nejspíš shodli na nějakém velice chytrém (ale nic neříkajícím) nadpisu, poté Vám podsunuli několik textů o historii jejich společnosti, a nejspíš vložili i jeden nebo dva příliš obecné obrázky.

Neudělejte stejnou chybu na svých webových stránkách.

Návštěvníci Vašeho webu se málokdy rozhodnout prohledat všechny Vaše stránky, aby nalezli důležité informace.

Zatímco pozornost návštěvníků klesá, přehlednost a srozumitelnost Vašeho webu musí stoupat.

Proč je srozumitelnost nejdůležitější?

Nejdůležitější vlastností Vašich webových stránek je jejich srozumitelnost. Dokáže návštěvník hned pochopit, co nabízíte? Dozví se během několika vteřin vše, co potřebuje vědět?

Existují lidé (a je jich čím dál víc), kteří si po vyhledání klíčového slova v Google otevřou 6 stránek najednou. Poté pozavírají všechny, u kterých se jim zdá, že nenabízí to, co chtějí.

Vaše stránka by neměla být jednou z těch zavřených.

Není těžké udělat stránku přehlednější a srozumitelnější. Stačí Vám pochopit jednu jedinou věc:

Pokud návštěvník neví, co nabízíte, tak si to určitě nekoupí.

Jakmile uživatel přistane na stránce, musí mu být jasné, o čem Váš web je a co po něm chcete.

Pořadí informací

Některé informace na Vašem webu mají přednost před jinými. Podle toho by měla být navržena struktura dané stránky. Důležitost informací přitom neurčujete Vy, ale Vaši návštěvníci.

Co tím myslím? Jen to, že pokud si myslíte, že první věc, která návštěvníky zajímá, je historie Vaší společnosti, tak jste na omylu. Vaši návštěvníci by nejprve rádi věděli, co mohou ze spolupráce s Vámi získat.

Nepochopte mě špatně, informace o společnosti mají své místo. Většinou na podstránce “O nás” nebo “Kdo jsme”.

Obecně se má za to, že by uživatel stránky měl být schopen do 5 vteřin pochopit, o čem je Váš byznys. Pokud to do té doby nestihne, je velice pravděpodobné, že Vaši stránku opustí a už si na Vás nevzpomene.

Podívejte se na svůj nadpis a podnadpis. Dávají dohromady jasně najevo, co návštěvníka na Vašem webu čeká? Nebo se díky snaze znít chytře a vtipně jeví spíš jako nadpisy článků v bulváru?

Pokud si nevíte rady, inspirujte se třeba jedním z těchto dvou osvědčených způsobů: 1) V nadpisu zmiňte hlavní benefit pro klienta, v podnadpisu uveďte, co přesně děláte 2) V nadpisu uveďte název svého produktu/služby, v podnadpisu uveďte hlavní výhody používání Vašeho produktu/služby.

Co víte Vy / Co ví Váš návštěvník

Asi nejčastější chyba, které se majitelé stránek při revizi návrhu designu a textu dopouští, je neochota vžít se do role svých potenciálních klientů.

Co se týče Vašeho byznysu, tak mezi Vámi a Vašimi návštěvníky zeje velká propast. Vy o svém podnikání víte všechno, Vaši potenciální zákazníci neví nic.

Proto nepředpokládejte, že pochopí něco, co jim nevysvětlíte jak malému dítěti. Ne že by Vaši návštěvníci webu byli hloupí. Prostě se jim nechce přemýšlet. Nemají důvod: dobré weby je do přemýšlení nenutí a všechny informace jim poskytují rychle a přehledně.

Pokud uživatel Vašeho webu nepřišel z reklamy, tak je dost velká šance, že bude potřebovat vysvětlit úplně všechno. Pokud nepodnikáte v obecně známém oboru, tak se budete muset o to víc snažit, aby uživatel pochopil, co vlastně děláte.

To není jednoduché. A pokud si budete trvat na svém, že hned nahoře na stránce chcete mít informace o Vašem týmu a rok, kdy jste založili firmu, tak si tím práci jen ztížíte.

Ujasněte si to

Pokud máte vlastní web, tak se na něj prosím podívejte. Zkuste si představit, že o svém podnikání nevíte nic. Dokázali byste pochopit, co ten web nabízí?

Přiveďte před svůj web někoho, kdo o Vašem podnikání neví. Zobrazte mu své stránky na 5 vteřin a pak se ho zeptejte, jestli už ví, co děláte. Pokud to za pět vteřin pochopil, gratuluji Vám, Váš web je na tom lépe, než velká většina jiných.

Na závěr ještě jednou zopakuji hlavní myšlenku tohoto textu:

Pokud návštěvník neví, co nabízíte, tak si to určitě nekoupí.

O mně

Jmenuji se Oskar Čorič. Tvořím responzivní webové stránky a poskytuji služby online marketingu. Weby a kampaně navrhuji, tvořím, spravuji a optimalizuji. Svou práci dělám tak, aby mému klientovi poskytla co největší hodnotu a pomohla mu dosáhnout jeho cílů.
envelope-olinkedin-squarephonefacebooklinkedinfacebook-official