Plán tvorby webových stránek

Ať už weby tvoříte nebo zadáváte, měli byste být schopni dát dohromady požadavky a funkcionalitu stránek předtím, než se na nich začne pracovat.

Úspěšným webovým stránkám předchází důkladné plánování. To není žádná novinka. Přesto ale denně vznikají webové projekty, jejichž zadavatelé a tvůrci nepromysleli všechny požadavky dopředu.

Když si dáte záležet na plánování a přípravě, tak si ušetříte spoustu času i peněz.

Mnoho webových stránek začne v malém. Po krátké úvaze přijmou první, nejjednodušší řešení, které jim pokryje všechny potřeby. Časem se ale začnou objevovat problémy, protože majitel webových stránek přichází s novými požadavky, na které dané řešení už nestačí.

Je chyba v majiteli (zadavateli) stránek, protože si nedal záležet na promyšlení své strategie dopředu? Nebo je chyba ve tvůrci webu, který bez jakýchkoliv otázek dodal příliš jednoduché, nepružné řešení?

V takové situaci už nebude mít cenu hledat viníka. Všichni budou i tak mít dost práce a stresu.

Je tedy lepší problému předejít a tvorbu důkladně naplánovat.

1. Vaše potřeby a potřeby Vašich zákazníků

Ještě předtím, než začnete plánovat tvorbu (nebo předělání) webových stránek, tak je třeba dát dohromady informace, které už máte.

První věc, kterou byste si měli sepsat, jsou informace o Vaší cílové skupině. Pokud jde o předělávání starého webu, tak už byste měli mít dostatek dat z analytických nástrojů, které Vám poskytnou cenné poznatky o chování Vašich potenciálních zákazníků.

Pokud jste v minulosti propagovali své služby stejné cílové skupině, pro kterou teď tvoříte web, tak můžete na základě úspěšnosti jednotlivých propagací (kampaní) přijít na to, jakým postupům se vyhnout. Každá cílová skupina má nějaké unikátní vlastnosti, které můžete využít.

Dále bude třeba sepsat, co všechno Vaši partneři/kolegové vědí o dané problematice.

Především si musíte uvědomit, v jaké jste situaci. Zjistěte, jaké jsou konkrétně Vaše možnosti z hlediska času a peněz. Zamyslete se, jak velkou hodnotu může nový web přinést Vašemu podnikání.

Možná dokonce zjistíte, že momentálně není ten nejlepší čas začít s tvorbou nových stránek. I to se může stát.

2. Cíle, kterých chcete dosáhnout

Definujte si své cíle. Musíte přijít na účel svých nových webových stránek. Jinak bude veškerá Vaše snaha k ničemu.

V podstatě stačí, když si položíte ty správné otázky. Jaké jsou požadované výsledky pro Vaši společnost? Jaké jsou požadované výsledky pro Vaše zákazníky?

Mnoho webových stránek trpí tím, že příliš mluví o sobě a nedbají na své potenciální zákazníky (uživatele stránek).

Opačný postup je ale také chybný (zanedbat potřeby Vašeho podnikání). Váš web musí pomáhat plnit Vaše podnikatelské cíle, a každý prvek na něm by je měl nějakým způsobem odrážet.

 

Stanovte si cíle, kterých chcete dosáhnout. Není to nijak složité. Jde spíš o to, abyste je měli sepsané. Bude se Vám to velice hodit.

3. Požadavky přeměněné ve funkce

Toto je nejdůležitější fáze při návrhu nových webových stránek. V této fázi dáte dohromady všechny informace a přijdete s konkrétními požadavky, ze kterých posléze vygenerujete požadovanou funkcionalitu (sadu funkcí).

Výsledkem Vašeho snažení v tomto kroku by tedy měla být sada funkcí. To znamená, že byste na konci před sebou měli mít veškerou funkcionalitu, kterou stránka musí uživatelům poskytovat.

Funkce vycházejí z požadavků majitele stránek. Požadavky vycházejí z cílů, které jste si stanovili.

 

Veškerá funkcionalita by měla dávat smysl ve spojení s cílem. Během plánování webových stránek bezpochyby narazíte na to, že někdo přijde s návrhem (požadavkem), který nijak nepomáhá dosáhnout cílů. Vyhněte se takovým požadavkům, protože budou mít za výsledek pouze ztracený čas a peníze.

Ujasněte si, jaké jsou Vaše cíle a podle toho hodnoťte jednotlivé nápady. Právě proto jste si ještě předtím dali práci se sběrem dat a stanovováním cílů.

Pokud jste tvůrce daného webu, tak byste měli být schopni zadavateli stránek pomoct i v tomhle ohledu. I Vy máte strategickou roli v plánování webových stránek. Pokud budete jen přijímat rozkazy od majitelů stránek, tak výsledkem bude něco, co pro ně nebude mít hodnotu, což Vám také nijak zvlášť nepomůže.

Tuto fázi byste tedy měli zakončit s jasně danou sadou požadovaných funkcí, které vznikly přeměnou požadavků v realistická řešení.

4. Tvorba webových stránek

Vezměte si sadu funkcí, kterou jste pro daný projekt vygenerovali, a u každé požadované funkcionality si definujte dvě věci – jakým způsobem bude implementována a jakým způsobem bude designována (přičemž by samozřejmě design webu měl být konzistentní).

To se Vás týká, ať už web navrhujete a tvoříte, nebo ho jen zadáváte. Každopádně chcete mít o těchto věcech co největší přehled.

Při výběru způsobu implementace je nejlepší zvolit takové řešení, které je dostatečně flexibilní. Do budoucna budete nejspíš chtít provést změny a přidávat funkcionalitu.

V této chvíli by už ale tvůrce webu měl mít představu, jaké další funkce by zadavatel stránek mohl v budoucnu chtít. Na základě toho může dát dohromady webové stránky, které se budou moct jednoduše rozvíjet.

Při tvorbě designu a obsahu byste proces měli pořádně rozfázovat. Tvorba úspěšných stránek není jednorázová záležitost, většinou se projde několika návrhy a dalšími úpravami.

A abych nezapomněl, ujistěte se, že web bude responzivní. 2018 je za rohem a web design bloggeři už pomalu přestávají psát o důležitosti designu pro mobily, protože to je dnes naprostá samozřejmost.

5. Vytěžte z webu co nejvíce

Tvorbou webu to samozřejmě nekončí. Nyní je třeba začít web používat tak, aby došlo ke splnění oněch cílů, kvůli kterým byly dané stránky navrhovány a tvořeny.

Používejte webové stránky tak, abyste dosáhli svých cílů. V opačném případě vyhazujete oknem všechen čas a peníze vložené do plánování a tvorby.

Úspěšné weby jsou také pravidelně vylepšovány. Neříkám, že byste měli dodržovat veškeré trendy, ale Váš web musí zůstat aktuální. A protože web budete používat jako středobod své marketingové strategie, tak se dozvíte mnohem více o tom, co na webu nejvíc pomáhá a co naopak odrazuje potenciální zákazníky. Využijte tyto informace.

Na druhou stranu, nemá smysl vylepšovat web jen v zájmu vylepšování. Každá změna by měla mít nějaký smysl. Každá úprava by měla vést k rychlejšímu a levnějšímu plnění podnikatelských cílů.

Shrnutí

Abych shrnul to, co jsem v tomto článku napsal, tak celý proces vypadá nějak takto:

Začněte s tím, co už máte. Následně si stanovte své cíle tak, že si dáte dohromady, co chcete Vy a co chtějí Vaši uživatelé. Pak začněte generovat požadavky a navrhovat funkcionalitu, kterou stránka musí splňovat. Dejte dohromady sadu požadovaných funkcí a vytvořte (nechte vytvořit) webové stránky podle nich. Při tvorbě stránek dbejte na flexibilní řešení a myslete na budoucnost. Po tvorbě stránek je začněte používat tak, abyste splnili své cíle.

Není to žádná věda. Přesto ale budete mít konkurenční výhodu, když tento postup dodržíte.

O mně

Jmenuji se Oskar Čorič. Tvořím responzivní webové stránky a poskytuji služby online marketingu. Weby a kampaně navrhuji, tvořím, spravuji a optimalizuji. Svou práci dělám tak, aby mému klientovi poskytla co největší hodnotu a pomohla mu dosáhnout jeho cílů.
envelope-olinkedin-squarephonefacebooklinkedinfacebook-official