Proč je plánování nejdůležitější částí webového projektu

17/07/2020

Během toho, co jsem tvořil různé webové projekty, jsem se znovu a znovu dostával do stejných problémů. Většina problémů, které se během tvorby webu objevily, byly zapříčiněny nedostatečnou či nedostatečně kvalitní komunikací.

Možná, že říct, že tyto problémy byly špatnou komunikací zapříčiněny, není úplně přesné. Co ale jisté je, že tyto problémy mohly být mnohem menší a méně časté, kdybych komunikaci s klienty, tedy zadavateli a majiteli webu, vedl lépe.

V tomto článku chci popsat důvody, proč jsem si vytvořil vlastní, velice jednoduchý systém na plánování práce na webových projektech.

V dalším článku popíši, jak takový systém vypadá.

Proč se plánováním vůbec zabývat

Proč se zabývat plánováním práce na webovém projektu? Možná je Vám to jasné, ale napřed to chci napsat, protože je vždy dobré si stanovit cíle, ať děláte cokoliv.

Práci na nových webových stránkách podrobně plánuji proto, aby:

Nedošlo k nedorozumění

Když se zadavatel a zhotovitel webu shodnou na všech detailech nových webových stránek, tak se pak během vývoje zaručeně nestane, že by jedna strana něco pochopila jinak, než ta druhá, a tím je celá spolupráce pohádkově jednoduchá 🙂

To je, samozřejmě, hloupost. V každé spolupráci dochází k nedorozumění a k chybám v komunikaci. Všichni jsme lidi. A krom toho, okolnosti se mění, a s tím se často v průběhu webového vývoje mění zadání.

Nicméně, když se práce předem definuje, tak se tím předejde velké většině problémů. A také se tím zapíše, co bylo součástí prvního zadání s první cenovkou. Pak jsou konverzace ohledně dalších prací mnohem jednodušší.

Aby se vědělo, kde jsou nedostatky

Zadání webu je málokdy perfektní. Často se opomenou důležité části práce, na které je třeba přijít před startem projektu. Definice a plán práce pomohou tyto nedostatky najít. Obě strany se během procesu plánování nad projektem zamyslí a vyřeší případné slabiny.

Aby se práce zrychlila

Dobře organizovaná práce je hotova mnohem rychleji. Mimo jiné i proto, že se eliminuje dost otázek na zadavatele ve stylu “dobrý den, chystám se implementovat toto, ale nejsem si jistý, jestli to chcete tak či onak”.

Aby se přišlo na případná vylepšení, i budoucí

Webové projekty podporují podnikání. Při plánování takového projektu se může přijít na další způsoby, jakými web automatizuje, podpoří nebo ulehčí části majitelova podnikání. Také se může naplánovat další fáze tvorby projektu - nástavba, budoucí vylepšení v případě úspěchu toho, co se tvoří zrovna teď.

A hlavně: aby se eliminovaly méně důležité části projektu

Možná, že na začátku nejste schopni říct, co všechno bude důležité a finančně návratné. Ale ve většině zadání projektů existují části (funkce, části obsahu, stránky, design), které nejsou tak důležité, jak by se mohlo na první pohled zdát.

Třeba proto, že by byly příliš náročné na administrativu, než aby se je vyplatilo implementovat. Nebo slouží k podpoře prodávané služby, která už pomalu zastarala, a je načase se soustředit na nové.

To byly důvody, proč práci na novém webovém projektu dobře organizovat. V příštím článku popíšu, jak to dělám. To je ovšem méně důležité, než to vůbec nějak udělat. Jakákoliv komunikace je lepší, než žádná. Vkročit do tvorby webu bez pořádného plánu je něco, co jsem udělal vícekrát, než bych rád přiznal. Snad se mi tímto článkem povede se motivovat k tomu, abych to už nikdy neudělal.

Sdílet článek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

O mně

Jmenuji se Oskar Čorič. Tvořím responzivní webové stránky a poskytuji služby online marketingu. Weby a kampaně navrhuji, tvořím, spravuji a optimalizuji. Svou práci dělám tak, aby mému klientovi poskytla co největší hodnotu a pomohla mu dosáhnout jeho cílů.
envelope-ocloselinkedin-squarephonefacebookbarslinkedinangle-downfacebook-official