Jaký je účel Vašich webových stránek?

Mnoho webových stránek by fungovalo lépe, kdyby si jejich majitelé položili jednu jedinou otázku: Čeho chci dosáhnout?

Nechali jste si vytvořit web. Zdálo se Vám, že je hotovo: máte webovky, mise splněna, teď se můžete zase jít věnovat svému podnikání.

Jak už to ale většinou bývá, není to tak jednoduché.

Lidé mají dnes na Googlu možnost porovnat Vás s deseti dalšími konkurenty během pár minut. To má za následek (mimo jiné) dvě věci:

  1. Vaše webové stránky nemohou být pouhá vizitka.
  2. Vašim potenciálním klientům zabere nějaký čas, než se vůbec rozhodnou Vás kontaktovat.

Proto nestačí pouze mít webové stránky. Je třeba svůj web brát jako součást marketingové strategie – tedy v případě, že z něj chcete něco získat. V tomto článku Vás zkusím přesvědčit, abyste webovky nebrali jako cíl, nýbrž jako prostředek.

Jaké jsou Vaše cíle?

Web je prostředek, ne cíl.

Proč máte web? “Kdo nemá webové stránky, jako kdyby neexistoval”? Spousta lidí má webové stránky, které jim ale nepomáhají docílit toho, co chtějí.

Přitom web je jeden z nejlepších způsobů, jak dosáhnout svých cílů. Ale napřed si je musíte stanovit.

Je poměrně těžké dosáhnout něčeho, když nevíte, co to je.

Co chcete? Víc klientů pro své služby? Prodávat své produkty přes internet? Psát články o kytarách, které budou denně číst tisíce lidí? Rozšířit povědomí o své neziskovce? Ať je to cokoliv, webové stránky Vám to umožní – ale napřed musíte vědět, co chcete.

Váš cíl by měl být měřitelný, to je jasné. Stanovit si specifický a dosažitelný cíl typu “chci prodat tolik a tolik produktů za X Kč” vyžaduje určité znalosti a zkušenosti, ale samotné měření je poměrně jednoduché. Mnohem jednodušší, než v kamenném obchodě – automatizovat si můžete prakticky cokoliv, můžete analyzovat návštěvnost, testovat různé přístupy.. možností je dost.

Web jako součást online marketingu

Marketingová strategie s webovou stránkou Vám poskytuje možnosti, jak dosáhnout na nové potenciální zákazníky. Úspěšný web není pasivní. Úspěšný web neexistuje jen proto, aby ležel někde na internetu jako pouhá vizitka a čekal, až o něj někdo zakopne.

Z čehož vyplývá, že je důležité, aby Vaše stránky byly vidět. Jak toho docílit? Není to nic jednoduchého. Tedy pokud nechcete platit za reklamu ve vyhledávačích (což může být dobrá volba).

Optimalizace pro webové vyhledávače je disciplína, o které by se daly psát (píšou) stovky článků. Problém se ale pro Vás zjednoduší, když Vaší webovku budete brát jako součást větší marketingové strategie.

Z uživatelského hlediska jsou webovky typicky posledním krokem v konverzním cyklu (posledním místem, kde se potenciální zákazníci nacházejí předtím, než provedou požadovanou akci).

Důležitá věc, na kterou musíte myslet při zařazování webu do marketingové strategie, je z jakého místa přicházejí návštěvníci na Vaši stránku.

Chce to uvědomit si, čím si uživatel musí projít, aby se dostal k Vaší požadované akci na stránce. Příklad: 1) Potenciální zákazník vidí reklamu na Googlu 2) Dostane se na přistávací stránku, která nabízí slevový kupón na služby, když se přihlásí k odběru novinek 3) Dostane dva tři maily s relevantním obsahem, který mu mimo jiné pomůže pochopit, jak mu daná služba vylepší život 4) Dostane další mail, ve kterém je vyzván k akci, klikne na odkaz a 5) Přes kontaktní formulář na hlavní stránce zanechá zprávu, ve které vyjádří svůj zájem o nabízené služby.

To byl jen jeden příklad. Všimněte si rozdílu mezi příkladem nahoře a staromódním přístupem: 1) Uživatel náhodou slyší o dané službě 2) Najde si stránky, kontaktní informace, zavolá, aby se poptal 3) S velkou pravděpodobností se nakonec rozhodne pro jinou firmu, která se mu lépe vryla do paměti díky promyšlené strategii. A to ani nemluvím o obrovském rozdílu v počtu lidí, kteří náhodou slyší o dané službě, a počtu lidí, kteří jsou danou službou osloveni pomocí různých sociálních sítí, reklam ve vyhledávačích apod.

Vaše cílová skupina a její chování

Lidé dnes nakupují až po důkladném (dobře, víceméně důkladném) porovnání různých nabídek. Proč by ne, nabídek je spousta. Ta Vaše je jiná, než ostatní? V tom případě se Vaše stránka nemůže skládat jen z kontaktních informací a historie společnosti.

Proč se tvoří weby, které nedávají uživatelům to, co chtějí? Mimo jiné proto, že se web často (nesprávně) bere jako cíl, nikoliv jako prostředek. A také proto, že firmy občas moc myslí na sebe, místo aby se snažily přijít na potřeby svých zákazníků.

(Důležité – nepíšu blog o podnikání, nýbrž o online marketingu. V tomto případě jsem nemyslel potřeby zákazníků jakožto jejich skutečné potřeby, ale jako informace, které zákazníci potřebují vidět na webu, aby se mohli rozhodnout pro Vaše služby či Váš produkt. Pokud došlo k nedorozumění, omlouvám se.)

Společnosti mají tendenci na svých stránkách uvádět kvanta nedůležitých informací o sobě. Což by nebylo tak hrozné, kdyby ty dlouhé texty o své historii daly firmy na patřičnou podstránku (“O nás”, nebo “Kdo jsme”).

Proč nejsou tyto informace důležité? Protože Vám málokdy pomohou zaujmout návštěvníky stránek. Tito návštěvníci mají jen jednu starost, a tou starostí jsou oni sami. Mají problém a hledají řešení. Váš produkt možná řeší daný problém, ale to už nestačí, protože existuje dalších několik podobných produktů, a některé z nich mají i kvalitní stránky.

Špatná investice je špatná investice, promarněná příležitost je horší

Webová stránka není “nezbytnost”, kterou si necháte vytvořit a pak na ní na pět let zapomenete. Že jste vyhodili peníze je jedna věc, mnohem horší je, že jste si nechali utéct příležitost, jak si vybudovat nejúčinnější stroj na získávání klientů.

Webová stránka je jako obchodník, který nikdy nespí. Nečeká, až se někdo zeptá – poskytuje odpovědi na návštěvníkovy otázky předem. Vstupuje do konverzace v jeho hlavě, donutí ho zamyslet se nad svým problémem, a nakonec mu nabídne jednoduché řešení.

Taková stránka poskytuje informace přehledným způsobem. Vede uživatele k jejich společnému cíli, místo aby mu bránila dozvědět se, co mu může nabídnout.

Co je tedy účel webových stránek?

Účel Vašeho webu je stejný jako Vaše odpověď na otázku na začátku tohoto článku – Jaké jsou Vaše cíle? Účel Vaší webové stránky je, aby splnila měřitelné, dosažitelné cíle, které si dokážete stanovit jen vy sami.

Přestaňte na web myslet jako na samostatný, pasivní soubor textů a obrázků, a pochopte stránky jako součást strategie, jejíž cílem je usnadnit Vám Vaše podnikání.

O mně

Jmenuji se Oskar Čorič. Dělám tvorbu webových stránek včetně web designu a SEO optimalizace. Poskytuji služby online marketingu a marketingové strategie. Navrhuji a tvořím weby, které pomáhají propagovat a prodávat produkty a služby.
envelope-olinkedin-squarephonefacebooklinkedinfacebook-official