Webová stránka je větší investice, než si myslíte

07/08/2020

Tvorba webových stránek je mnohem větší investice, než si většina budoucích majitelů webů myslí.

Dejme tomu, že máte na starost firmu, a nemáte webové stránky, nebo máte jen nějaké malé řešení (staré několik let), které jste kdysi dali dohromady s Vašim známým, co už weby ani nedělá.

Představme si, že jste v situaci, ve které je zřejmé, že Vaše konkurence začíná zabírat více místa na trhu - i díky webovým stránkám a internetovým reklamám.

Pokud máte v rozpočtu místo, tak se rozhodnete s tím něco udělat a vytvořit si webové stránky. Zde je ale velice snadné udělat velkou chybu a myslet si, že to bude jednoduché.

Možná si říkáte, že Vám stačí jednoduché webové stránky, aby generovaly byznys.

Udělat jednoduché webové stránky je ale mnohem složitější, než udělat složité webové stránky. To je zase naopak snadné.

Tvorba nových webových stránek totiž často zahrnuje mnohem více práce, než se mohlo zpočátku zdát - a tím ani nemyslím samotný vývoj stránek.

Nejde jen o peníze

Investicí nemyslím pouze peníze. Myslím tím především čas a energii, které investujete, když se chystáte vytvořit nový web bez toho, abyste kdykoliv v minulosti museli něco podobného dělat.

Pokud je Vaše podnikání jen trochu komplexní, tak narazíte na problém - nevíte přesně, jak svou firmu veřejnosti prezentovat.

Mnoho podnikatelů se při tvorbě nového webu poprvé setká s tím, že mají dát dohromady veřejnou prezentaci svých služeb složitější, než jeden leták.

Toto je velice důležité. Pokud si toto majitel ani tvůrce webu neuvědomí, tak výsledkem bude web, který není příliš efektivní.

Pokud si to uvědomí, tak se mohou stát dvě věci - buď si to uvědomí před začátkem tvorby webu, nebo během tvorby webu.

Špatná varianta z hlediska investice je si to uvědomit během tvorby. Přijdete na to, že nějaké věci chcete sdělit určitým způsobem. Poté Vám ale Vaši zaměstnanci sdělí, že Vaši zákazníci chápou části Vašich služeb trochu jinak, než si možná myslíte.

Pak můžete mít problém s tím, že se snažíte na webu “prodat” službu, kterou jste již pár let nikomu neprodali. Je zastaralá a na trhu jí už nikdo moc nechce. Měli jste ji už dávno z repertoáru vyhodit, ale na webu se jí stále snažíte podrobně popsat a přizpůsobit jí zbytek webu.

Postupně si uvědomíte, že způsob, jakým interně kategorizujete své produkty a služby, není úplně stejný, jako způsob, jakým ho kategorizují Vaši zákazníci. A to je třeba na webu zohlednit, což znamená změnit během tvorby webu jeho strukturu.

Zadání webu se tím během tvorby mění více, než je pro projekt zdrávo. Nastává období frustrace, a málokdy se pak dojde k dobrému výsledku.

Nejlepší varianta je si tohle uvědomit hned na začátku. Tím se může udělat krok zpátky, projekt třeba i o měsíc odložit, než si majitel a tvůrce webu pořádně zorganizují věci v hlavě a na papíře. Projekt je pak mnohem snazší dovést k cíli.

Aby se tohle mohlo stát, tak se majitel musí nad webem skutečně zamyslet - není to pouze práce tvůrce webu.

Je ale zodpovědností tvůrce webu, aby majitele k zamyšlení dostal, a nezačal práci na projektu, dokud nebude projekt dobře definován a dokud majitel nepochopí, co a proč se bude tvořit.

Tohle píšu, protože jsem již několikrát udělal tu chybu, že jsem v komunikaci s novým klientem neměl dost síly nebo odvahy nezačít pracovat, ačkoliv klientův přístup byl “prostě to nějak udělejte, ať je to jednoduché a dobré”.

Klient přitom nebyl na vině, byla to - opakuji - moje zodpovědnost. Klientova práce není tvořit webové stránky, jinak by mě na nic nepotřeboval.

Závěr

Tenhle článek vycházel z mých špatných zkušeností v podnikání. Každý projekt, jehož součástí jsem v jeho průběhu nechtěl být, byl špatný mimo jiné díky tomu, že jsem na začátku vstoupil do něčeho, co klient pořádně nepromyslel.

Co jsem měl udělat, je velice podrobně definovat projekt a donutit klienta promyslet se mnou každý detail. Čím více se chce klient distancovat od plánování jeho prezentace, tím důležitější je nadefinovat každý krok při tvorbě webu.

Sdílet článek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

O mně

Jmenuji se Oskar Čorič. Tvořím responzivní webové stránky a poskytuji služby online marketingu. Weby a kampaně navrhuji, tvořím, spravuji a optimalizuji. Svou práci dělám tak, aby mému klientovi poskytla co největší hodnotu a pomohla mu dosáhnout jeho cílů.
envelope-ocloselinkedin-squarephonefacebookbarslinkedinangle-downfacebook-official